CIO @ interim


Yip, elders op deze website kan je lezen dat we ook interim management opnemen.
Door mijn zeer brede ervaring met ook kennis van detaillistische zaken, stuur ik met plezier teams, departementen of zelfs hele divisies aan.
Naast ICT-kennis en coachingervaring ken ik ook de werking van andere departemeneten als boekhouden, HR, legal, ... Dat maakt dat ik voor oplossingen onmiddellijk de noden aanvoel van minder direct betrokken partijen en hierop al kan anticiperen.
Nog nooit meegemaakt dat een software "klaar" is maar dan wordt beseft dat enkele zaken niet compatiebel zijn met de boekhouding? En plots heb je een gigantische bijkomende kost...

Een ander voordeel dat een bedrijf heeft om interim management in te roepen is dat dit meestal zeer kortlopende opdrachten zijn. Ik hoef niets te verbloemen of verdoezelen om promotie te kunnen maken. En dus kan ik in alle eerlijkheid rapporteren over wat er zich onder de motorkap afspeelt.
Wanneer je een bedrijf contacteert voor referentiecheck, dan zullen ze mij omschrijven als eerlijk, betrouwbaar en integer.

Maar laat ik het over de gelaagdheid hebben waar bedrijven mee te maken hebben. Dit vind ik zeer boeiende materie.
Het gaat in deze case over een energiebedrijf. Laten we beginnen in de chronologie bij de start van rendabele zonnepanelen.
In die tijd waren die zonnepanelen relatief gezien heel duur. Slechts een zeer klein deel van de bevolking kon een installatie betalen. Dan kwam de overheid met groenestroomcertificaten om de zware investering in de jaren daarna wat te compenseren. Dat maakte dat mensen een stapje verder dachten (een laagje dieper groeven) en een lening konden aangaan voor zo'n investering. De interest betaal je nadien, endus kan je die deels betalen met de inkomsten uit groenestroomcertificaten. (In Brussel is dat nog steeds zo).
Toen de groenestroomcertificaten in Vlaanderen een einde namen, zorgden banken voor een "groene" lening. In vergelijking met bepaalde andere leningen is dit een zeer goedkope lening. Dit, in combinatie met de ondertussen sterk gedaalde investeringskost, gaf de meeste mensen nog steeds de mogelijkheid om zo'n installatie via zo'n lening te bekostigen.
Nog een laagje dieper? Bedrijven die die installaties uitvoerden bedachten ook een passende formule. Het bedrijf deed de installatie helemaal gratis. Wel, gratis op het moment van de installatie. Men betaalt dan maandelijks af zoals bij een lening.

Nu wordt het wat ingewikkelder en ook spannender...
Een bedrijf die "gratis" zo'n installatie plaatst, koppelt dat niet aan een lening. Als huiseigenaar moet je dus niet onmiddellijk de hele kost van een installatie betalen, je hoeft ook geen lening af te betalen.
Zo'n bedrijf mikt op huiseigenaren die ofwel veel te veel zonnepanelen kunnen laten plaatsen of diegenen die er te weinig kunnen plaatsen. De energie van het huis met overschot gaat dan naar het huis met het tekort. Dat gebeurt niet rechtstreeks maar steeds via het "grid". Het ergens instoppen van energie en elders uithalen is een kwestie van goed meten en afrekenen.
Hoe komt zo'n bedrijf dan uit de rode cijfers? Wel de stroom die de ene huiseigenaar niet van zijn zonnepanelen krijgt omdat er te weinig zonnepanelen zijn, maar moet kopen, betaalt hij aan dat zonnepanelenbedrijf. (Maar vanaf nu ga ik spreken over een energiebedrijf). Nogthans is deze energie zo goed als gratis voor dat energiebedrijf want het komt van hun zonnepanelen van bij die andere huiseigenaar die er teveel heeft.

Neem nu dat je de schaal van dit voorbeeld geweldig kan vergroten. Dan kan je ook laadpalen uitbaten. Stroom van laadpalen is relatief duur. Dus als je op verschillende plaatsen samen zo'n 100 panelen te veel hebt, dan kan je die gratis stroom verkopen aan een laadpaal. Het leuke hier is dat je de kost verschuift van de huiseigenaar die zonnepanelen plaatst naar de (dikwijls meer vermogende) eigenaar van een elektrische wagen.

We hebben het dus al gehad over de prijs van de energie aan de laadpalen.
Deze prijs is niet alleen relatief duur, deze varieert ook (net zoals alle stroomprijzen). Afhankelijk van vraag en aanbod. Dus rijst nu de vraag of we met grote batterijen energie kunnen opslaan als die goedkoop is en weer afgeven als die duur is. En, meevaller, er is afgesproken dat we de prijs van elektriciteit per kwartier gaan bepalen. De nieuwe digitale tellers in woningen werken ook met kwartieren.
Op momenten (kwartieren) waarop de stroom goedkoop is kan je je overschot aan energie gebruiken om die batterijen op te laden (je hebt dan geen verkoop via netbeheerders) en op kwartieren waaop de stroom duurder is kan je die batterijen gebruiken om meer stroom aan te bieden. Als je die stroom duurder kan verkopen dan wat je anders kreeg van de verkoop via een netbeheerder zit je goed.

Maar wat is relatief goedkoop en wat is relatief duur?
Hiervoor worden AI-modellen gebouwd. Deze modellen zoeken uit een berg aan informatie die informatie waarmee ze succesvol deze voorspellingen kunnen maken. En dit is de Heilige Graal van de energiesector.
Als je weet dat de eerstkomende 16 kwartieren de stroom 1 cent zal kosten, dan 4 kwartieren 2 cent en dan 8 kwartieren 3 cent, en je weet dat de vraag in die 8 dure kwartieren dubbel zal zijn dan in die 16 goedkope kwartieren, dan zorg je voor een batterij met de capaciteit van die 16 goedkopen kwartieren, slaat die energie op, en geeft ze weer af bij de 8 dure kwartieren.
Heb je een grotere batterij dan kan je ook de 4 medium-dure kwartieren opslaan (en als de vraag er na die 8 dure kwartieren ook zal zijn). Hoe groter jouw batterijcapaciteit, hoe verder jouw tijdshorizon zal zijn. Met een kleine batterij ben je bijvoorbeeld beperkt tot 100 kwartieren. Maar met een grote batterij kan je bijvoorbeeld 1000 kwartieren "ver" kijken en verhandelen. Je hebt dan de mogelijkheid om de goedkoopste kwartieren van 1000 af te zetten tegen de duurste kwartieren van 1000. Bij een capaciteit van 100 kwartieren moet je alles verhandelen binnen die 100 kwartieren. (Is in realiteit nog iets complexer en genuanceerder).
En dat is een van de boeiendste zaken wat ik geleerd heb in deze sector. Ik ben benieuwd naar verdere evoluties!





Ontwerpen en ontwikkelen van customer journeys in alle 82 call centers van Proximus


Nagenoeg elk van deze call centers had hun eigen manier van werken en hun eigen software. Soms in-huis gemaakt, soms aangekocht en gepersonaliseerd. Focused Consulting mocht hier eenheid in brengen. Wel te verstaan dat elk call center ook de info van andere diensten kan zien. En bouw ook intelligentie in zodat agenten op elk moment een verkoopaanbod kunnen doen dat geschikt is voor een individuele klant (diegene met wie ze op dat moment contact hebben). En bouw bovendien Business Intelligence in zodat we real-time tracking hebben en kunnen rapporteren over de business (vb: de drukte op elk moment), het financiële luik en ook de opvolging van KPI's van de collega's.

Met een budget van 8 miljoen hebben we deze teams van agenten geïnformeerd over wat we gaan doen en welke voordelen dit voor hen met zich meebrengt (meer historische gegevens over klanten, inzicht in info van andere teams, betere follow-up van speciale gevallen, minder tijdrovende procedures, minder herhaalde info, ...). Vervolgens zijn we (we = met personeel van Proximus zoals business analisten & -architecten) met een selectie van deze teams (er zijn er 82) gaan definiëren wat de "core" van hun dagelijkse werk is. In een latere fase hebben we samen met bedrijfsarchitecten bedacht hoe we informatie kunnen uitwisselen met andere gebruikte software zoals Service Now, Sales Force, etc.

Met instemming van de directie definieerden we het Minimum Viable Product (MVP) en de volgende slices. Sorry, dit is agile-taal, maar vraag me gerust wat dit wil zeggen. Er zit een hele filosofie achter. Elk van deze slices heeft een eigen planning en budget.

Ik pakte het MVP als volgt aan (de daaropvolgende slices hebben een vergelijkbare werkwijze):
Welke kennis hebben we nodig? Dit om de juiste teams erbij te betrekken. Dat waren meestal interne teams, soms ook externe bedrijven.
Wat is de capaciteit van elk team? (bepaalde kennis in vte op tijd voor werken met een hogere prioriteit - opnieuw sorry; agile filosofie).

Elk team kreeg duidelijke requirements en timing (opgedeeld in sprints) uitgelegd. Scrum masters van elk team zijn hierbij betrokken en het is vanaf dat moment dat ik voortdurend interactie heb met de scrum masters om alles op schema te houden.

Testen gebeurt eerst lokaal (in elk team) en daarna in één van de bedrijfstestomgevingen voordat het in productie gaat.

Ook voordat een software in productie gaat, moeten de agents getraind worden. Proximus heeft een algemeen systeem voor het trainen van agents. Focused Consulting zorgde ervoor dat dit systeem gerespecteerd werd en dat dit allemaal vlekkeloos verliep.




















Klantenadministratie bij verzekeringen


Kernopdracht: verder doordrijven van dienstverlening naar klanten.

Agentschappen worden goed ondersteund door hun moedermaatschappij. Maar toch kan het beter. Daar mocht Focused Consulting een oplossing voor bedenken én realiseren.

We gaan niet dieper in op het aspect waarom werknemers van agentschappen graag een aanvullend systeem hebben. Laten we focussen op de oplossing voor de werknemers. De wensen van de werknemers zijn dat een klantenfiche bliksemsnel moet opengaan. Immers, wanneer een klant belt wil hij/zij snel geholpen worden. Het gesprek moet kort en bondig zijn. Er is geen ruimte voor wachtmuziekjes, 2 keer doorschakelen naar een collega, enz.
Bovendien hebben de agentschappen niet zoveel ICT-budget omdat in principe de moedermaatschappij instaat voor deze zaken.

Dit lijken 2 uitdagingen, maar eigenlijk is dat niet zo. Dit is eerder een win-win. De meest eenvoudige tools zijn zo goed als gratis én het zijn ook deze die, als goed opgebouwd, bliksemsnel zijn en de werknemers zijn er dikwijls al mee vertrouwd. Dat was dus een meevaller.

User experience: we hebben het beginscherm zo sober mogelijk gehouden. Dat dient enkel om een klant te identificeren leerde een kort onderzoek ons. Het systeem kan volledig met het toetsenbord (zonder muis) bediend worden. En met slechts 4 toetsaanslagen kan een klant al geïdentificeerd zijn. Er zijn meerdere mogelijkheden om een klant te identificeren.

Automatisatie: eens de klant is geïdentificeerd, kan een actie gestart worden met 1 druk op de knop. De acties werden op papier uitgewerkt met/door de medewerkers. Een voorbeeld: een bedrijf haar boekjaar start op 1 september. Het gaat een individuele pensioentoezegging aan voor haar zaakvoerder. Het exacte bedrag dat een fiscaal voordeel biedt dat in deze IPT mag gestort worden is niet zo eenvoudig bepaald. De medewerker van het agentschap zal die vraag stellen aan de boekhouder van dat bedrijf.

De actie voor ons is om ervoor te zorgen dat het systeem de medewerkers op 1 juli al herinnert aan deze actie. De ingave van de nodige parameters gebeurt dankzij automatisatie op de snelste en simpelste manier. Eender welke medewerker die dan van dienst zal zijn, zal deze taak zien. Vervolgens opent die taak meerdere deeltaken. Zo worden er taken opgemaakt voor meer dan 8.000 klanten. Elke ochtend krijgen de personen die van dienst zijn een overzicht met de taken voor die dag, de lopende week en zelfs de lopende maand. Dit kan elke gebruiker laten synchroniseren met zijn/haar outlook-agenda. User Experience en psychologisch welzijn van werknemers: ze hebben geen bijkomende nota's of andere systemen nodig om alle nodige informatie te bewaren of aan die nodige informatie te geraken. Alles wat ze nodig hebben komt op één scherm. Een scherm toont ook géén overbodige gegevens.

Boekhouding, KPI's, Business Intelligence: ook zaken zoals betalingen, debiteurenbeheer, commissies, overzichten, en opvolging van prestaties worden in real time verzorgt door dit systeem. De zaakvoerders hebben toegang tot een cock-pit-scherm van waaruit alles kan opgevolgd worden.

Integratie met bestaande systemen van moedermaatschappij: om dubbele ingave te vermijden werd voorzien in een geïntegreerde aanpak. De aanmaak van een verzekeringsproduct gebeurt steeds in de software, door de moedermaatschappij voorzien.









Wetgeving, Financiën, ICT, HR & Organisatiecultuur

Mensen die werken voor een sportfederatie zijn begeesterd door hun sport. Bijna steeds hebben ze zelf zeer lang de sport beoefend. Soms op hoog niveau.
Maar zijn het daarom goede managers? Of goede juristen?

Opdracht: de organisatie conformeren aan de GDPR-wetgeving en die van Openbare Aanbestedingen. Zorgen voor een budgetteringssysteem met real-time opvolging. Optimaliseren van de subsidiestromen. Betere dienstverlening naar de sporters. HR-beleid opzetten en installeren.

Bij deze case lag de uitdaging voornamelijk in de wijziging van de organisatiecultuur. Op zich is een organisatie GDPR-proof maken bijvoorbeeld niet zo moeilijk (als de wetgeving goed gekend is). Veel moeilijker is het om medewerkers van sportfederaties, die van nature zoveel mogelijk met de sport op zich willen bezig zijn, en zo weinig mogelijk met administratie, financiën en dergelijke, toch mee te krijgen in dit verhaal.

Dat lijkt op het eerste zicht een bijzonder gedimensionaliseerde problematiek. Maar ook hier is er een grote meevaller. Al deze zaken hangen samen. Wat motiveert deze medewerkers? De sport professioneler kunnen organiseren en aanbieden via clubs. Dus moeten we weten hoe een sporter, of diegenen die ooit deze sport "wel eens willen doen", dat zien.

Alle aspecten die aan bod zijn gekomen wijzen erop dat er meer investeringen nodig zijn in projecten. Projecten voor sporters én voor clubs. Dus moeten we meer inkomsten verwerven. De subsidies zijn de overduidelijke hoofdmoot.
Wat bepaalt de subsidiegrootte? Het aantal leden, de succesgraad van bepaalde projecten, en inderdaad ook "goed bestuur" met zaken als conformiteit aan GDPR.

De stijging van het aantal leden is de resultante van een betere afstemming op de noden van de sporters. Als we minder goed presterende projecten kunnen identificeren, kunnen we ze vervangen door betere projecten (hogere succesgraad = meer subsidies)

Een andere bron van inkomsten zijn sponsors. De tijd dat sponsors geld gaven voor louter naamsvermelding is gepasseerd. Het wordt best een goede samenwerking met, van beide kanten een aantal diensten voor elkaar. Dat vraagt meer planning en administratie.
En als de professionaliteit stijgt van de sport en daardoor het aantal leden ook gaat stijgen, stijgt het sponsorgeld, de subsidiestroom, en is er ook meer afdracht van lidgelden van leden, via de clubs, naar de federatie.

Eens de medewerkers, die mee hebben gewerkt aan dit schema, de prilste oorzaken hebben blootgelegd van de uiteindelijke resultaten die ze zelf willen bereiken, werd hun motivatie intrinsiek. Die intrinsieke motivatie werd gevoed door de verschillende kleine en grotere tussentijdse successen die zichtbaar werden.








Opstart nieuwe business "personenalarmsysteem"


Opdracht: Hoe moet deze business draaien? Welke diensten zijn nodig? Welke hebben we in huis, en welke niet? Welke partijen moeten waarvan op de hoogte zijn? Welke mensen hebben welke opleiding nodig? Hoe verloopt de in- en externe facturatie? En de hardware?

U heeft er vast al over gehoord. Ouderen krijgen een halskettinkje om met een alarmknop erin. Wanneer ze vallen of in nood verkeren drukken ze op de knop en familieleden of een centrale wordt verwittigd.

We startten niet vanaf de verwachtingen van de klanten, maar van en reeds bestaande dienst van een ander ziekenfonds. De verwachte uitkomst was dus duidelijk.
We tekenden het should-be-werkproces op waarbij er ook gefocused werd op de samenwerking tussen partijen zoals de administratieve cel van het ziekenfonds, de facturatie, de winkel en magazijn, de installatie- en hersteldienst, ICT van het ziekenfonds, directie voor rapportages, externe alarmcentrale, organisatie van thuisverpleging (voor bepaalde regio), externe ICT & Telecomspeler voor koppeling telefooncentrale aan alarmcentrale

De bedoeling, en waar we glansrijk in geslaagd zijn, is om deze bijkomende business op te zetten met zo weinig mogelijk extra nodige mankracht en aandacht voor psychologisch welzijn van de werknemers. Door doorgedreven automatisatie, User Experience en real-time opvolging en Business Intelligence mochten we vele felicitaties ontvangen voor deze nieuwe business.





Overheidsaanbesteding voor niet-ambulant ziekenvervoer


Opdracht: een ict-toepassing laten maken waarmee orders voor niet-dringend ziekenvervoer voor ziekenhuizen, rust- en verzorgingstehuizen, ziekenfondsen en patiënten, beheerd worden.

Orders komen van vele verschillende locaties. Van en naar bestrijkt het hele vlaamse landschap. De ambulance- en taxidiensten zijn talrijk en ook geografisch verspreid. Ze hebben een beperkt aantal voertuigen.

We hebben een software nodig waarmee ambulance- en taxidiensten bepaalde parameters kunnen ingeven. Welke postcodes "doen" ze? Hoeveel wagens/chauffeurs hebben ze overdag, 's nachts, ... Hebben ze een voertuig met speciale eigenschappen? Vb: zuurstoftanks aan boord (bijkomende wetgeving). En hoeveel personen kunnen met een bepaald voertuig vervoerd worden? Vb: normaal zittend vervoer naar nierdialyse.

De software formuleert een voorstel van vervoer waarbij rekening wordt gehouden met wagens die al ingeroosterd zijn maar nog niet volzet zijn. Waarbij ritten gelijk verdeeld worden onder vervoersbedrijven. Waarbij de totale kost en het remgeld voor de vervoerde persoon wordt meegedeeld naar aanleiding van de regels van zijn/haar ziekenfonds. Waarbij soms wel, soms niet, het derde-betalersysteem van toepassing is.

Wekelijks ontvangen zowel de vervoersdiensten als de ziekenfondsen volautomatisch een rapport met het overzicht van die ritten die voor hen van toepassing waren. Zowel een management rapportage als een administratieve rapportage (voor boekhouding) wordt versleuteld verzonden. Uitgezonderd enkele specifieke gevallen is er voor de patiënt geen administratie meer te voldoen.

De toepassing moet het voor de medewerkers zo eenvoudig en zo snel mogelijk maken om orders te verwerken. Afhankelijk van de medewerker worden er meer of minder gegevens over de patiënt getoond (gdpr). De toepassing bevat ook verscheidene logboeken om bepaalde zaken te kunnen reconstrueren.

Deze overheidsopdracht bestreek niet enkel de werking van de software. Ze bestreek ook de opdeling in modules, de oplevertermijnen van elke module, de wijze waarop getest wordt of de modules correct werken en backup- en herstelmogelijkheden. Verder beschreven we de betalingsmodaliteiten voor de modules (voorschot, betalingen bij gedeeltelijke realisaties, betaling na oplevering). En natuurlijk is er ook aandacht voor "bugfixing". Wat zit er onder de garantie en wat niet? Hoe snel moet welk soort "bug" opgelost worden, welke kleinere bugs worden verzameld, niet onmiddellijk opgelost, om bij een latere update komaf mee te maken?








Opstart nieuwe business voor (leden van) werkgeversfederatie: arbeidsduurregistratie


Opdracht: Maak het eenvoudiger voor werkgevers om de werk- en rusttijden van hun medewerkers correct weer te geven in deze uiterst flexibele sector.

Avond- en nachtwerk, weekendwerk, en vooral: niet steeds weten wanneer een shift afgelopen zal zijn. Combineer dit met wetgeving dat, specifiek voor deze sector, haast de meest verregaande nuances voorschrijft en u begrijpt dat het voor werkgevers in deze sector niet steeds makkelijk is om de administratie hierover op punt te krijgen.

Hoe plant u projecten als u enkel weet hoeveel vte's u heeft maar niet weet hoeveel inhaalrust er moet ingepland worden? Voor de meeste werkgevers kwam de verrassing op het einde van het jaar (soms kwartaal) om "plots" bijna geen werkkrachten meer te hebben omdat meer dan de helft van de medewerkers inhaalrust moest opnemen.

Om deze werkgevers een oplossing te bieden hebben we een website opgericht waarin werkgevers hun eigen medewerkers kunnen opvolgen. Het gebruik van deze website is helemaal gratis!
Een werkgever heeft een speciale login waarmee hij profielen kan maken voor zijn werknemers. Hij vult hier gegevens in zoals arbeidsregime, normaal uurrooster (indien van toepassing), en dergelijke. De werknemer in kwestie krijgt een gebruikerslogin waarmee hij/zij eenvoudig zijn/haar begin en einde van de werktijd kan registreren.
Eenvoudig betekent voor ons dat het vanop eender welk toestel kan, zelfs als er geen bedekking is. En het starten en stoppen van de werktijd gebeurt met een druk op de knop. Er is een mogelijkheid om een teamleader dit te laten bekrachtigen. De werkgever heeft in real-time, voor elke werknemer de actuele status van prestaties, inhaalrust te nemen en genomen, adv-dagen te nemen en genomen, verlofdagen, andere vormen van verlof.
Zo kan ook de geluidstechnicus die op zaterdagavond een optreden van een artiest verzorgt en niet weet wanneer zijn job die zondagochtend eindigt, alles mooi opvolgen, samen met zijn werkgever.

Onder de vele positieve commentaren viel vooral op dat onze User Experience en Lean-resultaten in de smaak vielen. De website is heel eenvoudig in gebruik, alles wijst zichzelf uit, niets te veel en niets te weinig op een scherm. Door een doordachte keuze wanneer welke berekeningen worden gemaakt achter de schermen is de interface bliksemsnel.

We maakten voor deze realisatie gebruik van een externe partner voor de website-interface en -berekeningen.
De mogelijkheid is voorzien om geanonimiseerd cijfermateriaal te verwerken op sectorniveau op vraag van beleidsmakers.





Fondsenbeheer i.o.v. Overheid


Opdracht: breng perfecte financiële voorspellingen aan de hand van potentieel beleid, perfectionneer budgetteringen, en realiseer actieve opvolging.

In het kader van ondersteuning van welbepaalde verenigingen heeft de Overheid een bepaald budget beschikbaar. We spreken over 55 mio € en 3000 verenigingen. (Voor ons begon het kleiner. Door het succes van ons geleverd werk kregen we tot 2x toe de kans om deze opdracht op te schalen).

Overheid = wetgeving. Op hoeveel subsidies een vereniging recht heeft wordt dus gestipuleerd in de wet. Ook de totale grootte van het fonds wordt bepaald door een wet en is afhankelijk van objectief meetbare parameters.

De Overheid heeft natuurlijk graag dat haar budget ook effectief besteed wordt. Dat is een graadmeter voor het succes van haar inzet. Jaarlijks werden tig maatregelen gesimuleerd om het effect ervan te toetsen aan het vooropgestelde budget. Zo worden beleid en beschikbare middelen optimaal op elkaar afgestemd.
Onze opdracht was om die voorspellingen te maken met een nauwkeuringheid van meer dan 98% van het budget. Een voorbeeld: een parameter is de aangroei van tewerkstelling in het komende jaar. Voor de totaliteit van verenigingen kunnen we beroepen op statistiekleer en officiële economische (en andere) voorspellingen. We realiseerden een tool om die simulaties in real-time te doen tijdens dergelijk overleg.

Wanneer het beleid voor het komende jaar vast ligt, volgt de actieve opvolging. Verenigingen worden op de hoogte gesteld. Ze krijgen samen daarmee persoonlijk advies. Dit advies verloopt 100% geautomatiseerd aan de hand van historische parameters van de vereniging in kwestie. Ieder kwartaal worden parameters opgevraagd, vergeleken, en opnieuw adviezen geformuleerd naar de verenigingen. Het opvolgen van die parameters laat ons toe om onszelf te evalueren. In hoeverre loopt onze voorspelling samen met de realiteit? Ook dit gebeurt voor 100% geautomatiseerd.

Op puur boekhoudkundig vlak installeerden we het systeem van lopende rekeningen. Dat heeft de nodige manuele verwerking van de boekhouding enorm verlicht. Een voorbeeld: eerder kon u lezen dat de groei in tewerkstelling een parameter is voor de grootte van de subsidie van de vereniging te bepalen.
Het gebeurt dat een vereniging een aangroei van 2,7 vte aangeeft maar dat pas veel later, na controle door de rsz, slechts 2,4 vte blijkt te zijn. In plaats van die vereniging een vordering toe te sturen en die op te volgen, wordt enkel de informatie toegestuurd. Bij de nieuwe subsidiestorting wordt de vorige vereffend. Ons systeem liet ook toe om langetermijn ruling-afspraken te maken.

Business Intelligence speelde hier een prominente rol om perfecte voorspellingen te kunnen maken én de opvolging ervan in real-time na te gaan. Samen met User Experience om de interface van het systeem vorm te geven volgens de wensen van de gebruikers én volgens psychologische wetmatigheden. Verschillende Overheden vroegen verschillende jaarrapporten. Deze rapporten werden automatisch gegenereerd.

De grote successen zijn de real-time en uiterst nauwkeuringe simulaties voor de Overheid, de actieve begeleiding van de verenigingen en jobscaping voor de werknemers. Zij hebben dankzij deze tools een aangenamere jobinvulling en ervaren minder werkdruk.





Automatisatie labo's, zowel private als in-hospitaal


Opdracht: bouw een alles-in-één systeem voor deze laboratoria. D.w.z. naast Operations ook Managementrapportage, communicatie (versleuteld) onder artsen en ziekenhuizen, administratie, facturatie en debiteurenopvolging inclusief gegevensuitwisseling met het riziv voor compensaties, video conferencing, labo virtualisation, spraak-naar-tekst module voor besprekingen en verdicten.

Labo's hadden dikwijls verschillende softwares voor verschillende onderdelen. Bijvoorbeeld, de facturatie en boekhouding was een losstaande software t.o.v. de software die gebruikt werd om te communiceren met het riziv. De taak om de boekhouding te verifiëren met de tussenkomsten van de riziv kan enkel gesuprimeerd worden indien beide softwares met elkaar kunnen spreken en zelf aftoetsen. Deze modulaire oplossing van een internationale software-ontwikkelaar van franse oorsprong biedt het antwoord.

De draaiboeken voor het personeel, waar de verschillende werkprocessen in staan uitgelegd, werden geïntegreerd in deze software. Dus één laborant hoeft niet mijn "zijn" proces bezig te zijn omdat alleen hij weet hoever iets staat en wat er nog moet gebeuren. Eender welke laborant kan willekeurig inpikken en verderwerken.
Het management kan in real-time opvolgen hoe ver het staat met welke processen. Hoelang een bepaalde taak nog duurt met de huidige personeelsbezetting. Hoe groot bepaalde wachtrijen zijn en zo verder.

Om de werktijd van de (dure) artsen-specialist te beperken moeten ze niet zelf nagaan welke processen (tussentijds) klaar zijn zodat ze die kunnen behandelen, maar krijgen ze een takenlijst, gesorteerd op percentage van afgewerkt (ook op hun gsm indien gewenst). Ze kunnen inloggen van thuis of een andere locatie (beveiligd) en van daar werken. De beelden van de digitale microscopen worden niet gecomprimeerd. Sommige beelden zijn tot 32 GB groot.
Terwijl ze examineren spreken ze hun verdict uit. Dit verdict komt getijpt in het verslag. Daar is geen persoon meer voor nodig.

Een afgewerkt dossier wordt gecommuniceerd naar ziekenhuis en/of behandelend arts (beveiligd en compatibel met verschillende standaarden). Tijdens een video conference kan zo'n groot bestand van een digitale microscoop besproken worden. Die verbinding moet een zeer grote bandbreedte hebben en loopt via dedicated servers.



Mobile workforce management


Opdracht: vervang het systeem van synchronisatie van gegevens op het einde van de werkdag (of nog later) door een real-time systeem.

Deze opdracht situeert zich net na de eeuwwisseling. Inderdaad, ik heb al grijze haren. Toen was het "normaal" dat mobiele werkmensen (denk aan een hersteller van liften, zendmasten, printers, ...) de verwerking van gegevens off-line deden om pas na een tijdje te synchroniseren met het bedrijfsnetwerk. Dat heeft het nadeel dat het bedrijf één of meerdere dagen niet op de hoogte is van welke wisselstukken er moeten bijbesteld worden. Of welke facturatie ze mogen opmaken. Of, als een probleem zich voordoet om meerdere sites, dat er een escalatie en overkoepelende organisatie nodig is dat opgelost te krijgen.

We ontwikkelden software die op een laptop of een nog-niet-zo-smart phone draaide en, via mobiele datacommunicatie, in verbinding stond met onze server. Onze server had vervolgens een connectie met dat bedrijf om zo alle info door te geven. We waren de pioniers van een werkwijze die vandaag normaal is, namelijk het in real-time en ter velde verwerken van data.

Voor een andere opdrachtgever bouwden we een extra module zodat die opdrachten kon doorgeven aan techniekers ter velde. De technieker die én het dichtste bij een nieuwe opdracht was én nog een taak kon uitvoeren, kreeg deze opdracht.

En soms zijn het administratieve moeilijkheden die we oplossen. Een overheidsdienst ontving haar orders uit één welbepaalde printer. Die printer was verbonden met een speciaal beveiligd netwerk omdat de opdrachten dit vereisten. We pionierden hier met een digitale en mobiele weergave van die printer zodat deze mensen ook in het veld opdrachten konden ontvangen én verwerken.





Remote machine intervention


Opdracht: bouw 2-weg communicatie met toestellen die standaard geen aansluiting hebben met een netwerk.

Is een snoepautomaat bijna leeg? Is de temperatuur van de broodautomaat ok? Detecteren die automaten schokken of worden ze gekanteld?
Een café-uitbater heeft een overeenkomst met een drankenhandelaar. Echte professionele koffietoestellen zijn peperduur. De drankenhandelaar koopt dat toestel voor de uitbater en de uitbater belooft dat hij zijn koffiebonen steeds bij die handelaar koopt. Faire deal toch?
De handelaar zag echter zijn omzet aan koffie dalen terwijl net het tegenovergestelde verwacht werd. Na een korte studie werd het vermoeden van de handelaar bevestigd. Sommige café-uitbaters kochten slechts gedeeltelijk koffie bij die handelaar.
De koffietoestellen werden uitgerust met een mobiele-data-module die het aantal kopjes van de verschillede soorten telde en doorstuurde. En meteen ook of het onderhoudprogramma uitgevoerd werd zoals gevraagd.

Toestellen zoals air conditioners op afgelegen terrein of informatieborden ter velde kunnen vanop afstand opgevolgd worden en informatie ontvangen.





Geo Fencing


Opdracht: deze transportfirma wilde een oplossing voor de vele diefstallen en zelfs kapingen die haar te beurt vielen.

Onderdelen die in de vrachtwagens geladen werden kregen een module mee die de gps-coördinaten doorseinde naar onze server. We kenden de route van de vrachtwagens en welke onderdelen waar geleverd moesten worden. Wijkt de vrachtwagen of bepaalde onderdelen af van deze route dan wordt automatisch alarm geslagen en bepaalde mensen verwittigd.

Een andere opdracht combineerde dit met bovenstaande case. Transport van Polen naar het VK met gekoelde levensmiddelen wil naast deze geo fencing ook remote metering.
Als de vrachtwagen aankomt in het VK en de temperatuur van de container is (heel) even boven 7°C gekomen, moet al het etenswaar worden vernietigd.
Onze oplossing was niet enkel het doorsturen van de temperatuur naar de chauffeur en het bedrijf. Maar direct ook naar de fabrikant van de koelinstallaties die een servicecontract kreeg om onmiddellijke interventies en herstellingen uit te voeren.
Bij een abnormale stijging van de temperatuur, wat op een defect kan wijzen, oordeelt de fabrikant of een interventie nodig is. Indien ja, dan spreekt deze rechtstreeks met de chauffeur af wanneer en op welke parking de herstelling zal plaatsvinden zodat het transport daarna gewoon kan doorgaan.